Израстнах в църква, където доктрината за спасението чрез вяра, а не чрез дела ни беше набивана в главите като с бейзболна бухалка – непрекъснато, почти на всяка служба, до крайност. До там, че предизвика масова летаргия и дълбок сън сред вярващите. Всеки опит да се направи нещо, всяка инициатива беше спирана, с довода – "Не чрез дела!"
През годините, разликата между това, което слушах от амвона и това, което пише в Словото ставаше все по-голяма. Още по-голяма беше разликата с действителността – много от хората се съмняваха в спасението си, въпреки вярата си и въпреки уверенията на проповедниците.
Къде се къса нишката? Къде е ключът за разбиране на тази доктрина? Противоречаха ли си Павел и Яков? А самият Павел не си ли противоречи, като веднъж казва едно, а друг път друго?
Ето нагледно за какво става въпрос:
Ефесяни 2:
"8 Защото по благодат сте спасени чрез вяра, и то не от сами вас; това е дар от Бога;
9 не чрез дела, за да се не похвали никой.
10 Защото сме Негово творение създадени в Христа Исуса за добри дела, в които Бог отнапред е наредил да ходим."
ВЯРАТА
ВЯРА ДЕЛА |
Няма нужда, според мен да се спираме подробно на тази страна на монетата, защото тя е била дълго време на показ сред нас, за разлика от времето на Павел, когато повярвалите юдеи се стараеха да преподават на повярвалите езичници спасение чрез дела, изисквани от закона. Павел им дава следния аргумент:
Галатяни 2:20, 21
"Съразпнах се с Христа, и сега вече, не аз живея, но Христос живее в мене; а животът, който сега живея в тялото, живея го с вярата, която е в Божия Син, Който ме възлюби и предаде Себе Си за мене.
Не осуетявам Божията благодат; обаче, ако правдата се придобива чрез закона, тогава Христос е умрял напразно."
ДЕЛАТА
Делата (не дела сами по себе си), в които Бог отнапред ни е определил да ходим, са следствие от истинската вяра, доказателство за нея и за нашето спасение.Деяния 26:20
"...но проповядвах първо на юдеите в Дамаск, в Ерусалим и в цялата юдейска земя, а после и на езичниците, да се покаят и да се обръщат към Бога, като вършат дела съответствени на покаянието си."
Яков 2:
17 Така и вярата, ако няма дела, сама по себе си е мъртва.
18 Но ще рече някой: Ти имаш вяра, а пък аз имам дела; ако можеш, покажи ми вярата си без дела, и аз ЩЕ ТИ ПОКАЖА ВЯРАТА СИ ОТ МОИТЕ ДЕЛА.
19 Ти вярваш, че има само един Бог, добре правиш; и бесовете вярват и треперят.
20 Обаче искаш ли да познаеш, о суетни човече, че вяра без дела е безплодна?
21 Авраам, нашият отец, не оправда ли се чрез дела като принесе сина си Исаака на жертвеника?
22 Ти виждаш, че вярата действуваше заедно с делата му, и че от делата се усъвършенствува вярата;
23 и изпълни се писанието, което казва: "Авраам повярва в Бога; и това му се вмени за правда"; и се нарече Божий приятел.
24 Виждате, че чрез дела се оправдава човек, а не само чрез вяра.
25 Така също и блудницата Раав не оправда ли се чрез дела, когато прие пратениците и ги изпрати бърже през друг път?
26 Защото, както тялото отделено от духа е мъртво, така и вярата отделена от дела е мъртва.
ВЯРА, която РАБОТИ |
Ако наистина сме повярвали и вярата ни е жива, това се вижда ясно от нашите дела, произтичащи от вярата ни, както ни пише Яков.
НО
Надпис на етикета "Вяра" |
ТО НАШАТА ВЯРА Е МЪРТВА, СУЕТНА И СПАСЕНИЕТО НИ НЕ Е ИСТИНСКО!
Защото, както тялото отделено от духа е мъртво, така и вярата отделена от дела е мъртва.
Още по темата:
ЕСТЕСТВОТО НА ИСТИНСКОТО ПОКАЯНИЕ
Откъде знаеш, че си спасен? – Пол Уошър
БОЖИЯТА БЛАГОДАТ
Няма коментари:
Публикуване на коментар