ФОРМА И СЪДЪРЖАНИЕ
Формата трябва да следва съдържанието – е един от основните принципи в
архитектурата. Същото важи и за "архитектурата" на църквата (не
сградата, разбира се). За съжаление, общовъзприетата форма на
съвременните евангелски църкви е зала със столове (или пейки) и амвон
пред тях. Излиза ПАСТОРЪТ, и отправя еднопосочно послание към
аудиторията. Аудиторията мълчи и слуша (или не слуша).
Някои пастори
осъзнават, че нещо не е наред и от време на време отправят упреци към
публиката, че се е превърнала в консуматорско общество, че няма
инициатива, че липсва братска любов, че няма взаимопомощ между
братята... Може и да си признае, че и той, може би има вина, че даже е
опитвал да промени нещата, но не се е получило, по редица причини,
включително и липсата на отклик у публиката. Всъщност, се е опитал да
вкара друго, малко по-различно съдържание в съществуващата, добре
закостеняла форма. Това е същото, като да си измислиш някаква сграда с
определена форма и да се опитваш да натъпчеш необходимото съдържание
вътре. Получават се странни и неестествени, неоразмерени, небалансирани
вътрешни пространства, някъде стените опират в прозорци, изобщо, тотална
нефункционалност и несъответствие.
Като чета Новия завет, на мен не ми става ясно, откъде се е "пръкнала" тази съвременна форма на църквата.
Фактите – домашни църкви, църквата в града е като едно цяло, състоящо
се, явно от домашните църкви, апостоли, които ги създават и са загрижени за
решаване на възникналите в църквите проблеми, презвитери (старейшини),
които изпълняват ролята на епископи (надзорници) за по-младите във
вярата и всичките вярващи оперират във всички дарби и служения на Святия
Дух. Събрания, в които участват всички, кой с псалм, кой с песен, кой с
пророчество, кой с откровение...Когато един пророкува, другите пророци
мълчат и разсъждават, когато един говори на езици, друг тълкува, ако
няма тълкуване, говорещият на езици говори само на себе си и на Бога. И
ВСИЧКО е за изграждане на вярващите и на църквата.
"Тогава, братя, що става между вас? Когато се събирате всеки има да предлага псалом, има поучение, има откровение, има да говори непознат език, има тълкувание. Всичко да става за назидание." 1 Коринтяни 14:26
Е, каква трябва да е формата за това съдържание?
Най-добре да попитаме Архитекта и Строителя, който също е и
Собственикът и Инвеститорът и няма да инвестира, нито ще обяви за свои,
нито ще участва в строителството на градежи на човешки ръце.
БОГ ЗАПОЧВА ДА СЪГРАЖДА СВОЯТА ЦЪРКВА, ПРОЕКТИРАНА ОТ НЕГО И СЪБИРА
КАМЪНИТЕ, КОИТО Е ОБРАБОТИЛ И ПРОДЪЛЖАВА ДА ОБРАБОТВА, ЗА ДА ПАСНАТ
ИДЕАЛНО НА МЕСТАТА, КОИТО ТОЙ Е ПРЕДВИДИЛ ЗА ТЯХ. БОГ е положил вече
вечната основа ИСУС ХРИСТОС, положил е и крайъгълния камък ИСУС ХРИСТОС,
отдавна е доставил лепилото за камъните – Любовта, изляна в сърцата
чрез Святия Дух. Единственото, което не достига напълно са ЖИВИТЕ
КАМЪНИ, които, още не са се поддали на обработката МУ...
"и вие, като живи камъни, се съграждате в духовен дом, за да станете свето свещенство, да принасяте духовни жертви, благоприятни на Бога чрез Исуса Христа." 1 Петрово 2:5
Не се
лъжете, както новото вино няма да бъде налято в стари мехове, така и
новото съдържание няма да бъде "натъпкано" в старите форми.
Въпросът е, НИЕ, в кой градеж ще участваме – в човешкия, или в БОЖИЯ?
Ако този въпрос ни изглежда риторичен, ето въпрос по същество – готови ли сме да се подложим на ОБРАБОТКАТА?
Няма коментари:
Публикуване на коментар